"Jak uciszyć wewnętrznego krytyka i uwierzyć w siebie" Alina Adamowicz i Joanna Godecka - recenzja

 Jakiś czas temu miała premiera poradnika napisanego przez dwie wspaniałe terapeutki Alinę Adamowicz  i Joannę Godecką - "Jak uciszyć wewnętrznego krytyka i uwierzyć w siebie". Bardzo cenię obie Panie i nie było możliwości, by ta pozycja nie trafiła w moje ręce. 

Mimo wielu lat pracy rozwojowej, terapii oraz pracy z kobietami podczas warsztatów i różnych działań miewam spadki własnej wartości i dopada mnie KRYTYK WEWNĘTRZNY, wredny dziad, który jeśli tylko ma jakieś wsparcie z zewnątrz rozsiada się wygodnie i nie pozwala ruszyć mi w dalszą Drogę do Siebie. Wszystko spłaszcza, zaniża, obraża, wyśmiewa... wiele lat zastanawiałam się skąd jest to coś we mnie. Wiele, wiele ćwiczeń przerobiłam, oczyściłam, a mimo to wraca, gdy tylko poczuję się trochę słabsza. Ta książka pojawiła się w idealnym momencie dla mnie i doskonale wiem, że to tego treningu, jaki proponują autorki będę wracać. 

Kupiłam swój egzemplarz tuż przed premierą mojej drugiej książki. Choć wiedziałam, że jest dopieszczona, że dałam z siebie wszystko, a korektorka i redaktorka wsparła mnie w tym procesie pisarskim, pojawił się krytyk wewnętrzny. Druga książka zobowiązuje. Druga powieść powinna... i poszło. Do tego stopnia, że wahałam się czy nie odwołać premiery. 

Dzięki programowi Joanny Godeckiej i Aliny Adamowicz zrozumiałam, że muszę zaprosić Krytyka na piwo ( nie na kawę, piwo mogło go tylko osłabić, a kawa przecież pobudza...) i dać mu jasno do zrozumienia, żeby poszedł sobie spać, bo inaczej rozwalę sobie wszystkie plany, nie będę potrafiła docenić własnej pracy i cieszyć się nią. Zabrałam się do pracy. Zeszyt ołówek i plan "Nie dam się" , " Nie zrobię tego sobie, nie wpędzę się w koło myśli, które mnie zatrzymają". 

Książka została wydana, ja po przepracowaniu wielu tematów ze sobą, spokojnie mogę powiedzieć, że stan euforii z tego powodu mam w sobie do dziś. 

" Okazuje się, że nikt nie poddaje nas większej krytyce niż my same. Nasz wewnętrzny krytyk jest najsurowszy. I w dodatku niesprawiedliwy, gdyż jego opinie nie mają nic wspólnego z faktami."

Gdyby to zdanie wystarczyło na wytłumaczenie naszej głowie, jak Krytyk jest słaby, byłoby cudownie! Niestety mamy do rozprawienia się z wieloma innymi zdaniami, przekonaniami, mitami, historiami, które są zaszczepione, wryte do naszych myśli. Nie ważne skąd je mamy? Ważne, ale ważniejsze jest co z nimi zrobimy.

Autorki przedstawiają cały program ćwiczeń, zaczynają od zmiany:

"Nic się nie zmieni, jeśli ty nic nie zmienisz"

Prowadzą nas przez meandry samoakceptacji i autentyczności.  Pokazują, jak można dbać o siebie i kochać używając właściwych słów. Wreszcie dają narzędzia by uciszyć Wewnętrznego Krytyka.

Dotykają także moim zdaniem najgorszego w tych czasach zjawiska, jakim jest hejt oraz krytyka innych. Skąd się bierze w człowieku chęć obrażania innych? Mowa nienawiści, która jest manipulacją, a na którą my jako społeczeństwo dajemy w dużej mierze innym przyzwolenie. Co z tym zrobić? Jak do tego "jeża" podejść?

Na te pytania znajdziesz odpowiedź w książce. Polecam Ci ją serdecznie, jeśli masz takiego niechcianego kolegę w sobie, a także jeśli krytyka zewnętrzna Cię blokuje przed pójściem dalej, przed działaniem i spełnianiem marzeń. 

Książka napisana jest prostym językiem, od pierwszej strony czujesz się zaopiekowana. Autorki mówią do nas językiem pozytywności, ciepłym i serdecznym. Odczuwasz wręcz zrozumienie i chęć pomocy.

Wisienką na torcie są wywiady ze znanymi Kobietami. Spotkasz tu Katarzynę Cichopek, Darię Ładochę, Odetę Moro, Honoratę Skarbek, Dorotę Wellman, Zofię Zborowską- Wronę. Ich punkt widzenia wzmacnia rady i ćwiczenia terapeutek.

Treść tej książki oparta jest na wiedzy i doświadczeniu obu autorek. Tu nie ma miejsca na wymyślanie co mogłoby Ci pomóc. Tu jest konkret, który działa, bo ta książka to nasze życie. Nasze historie, nasze kompleksy. Nasze przekonania. Moc, którą można zawalczyć o siebie mamy teraz na wyciągniecie ręki. Wystarczy książka, zeszyt, długopis i chęci, bo bez Ciebie zmiana się nie zadzieje. 


Książkę możesz kupić tutaj:

https://sklep.alinaadamowicz.pl/ksiazka/?v=9b7d173b068d 





Komentarze

Popularne posty